fredag 5. november 2010

Safari og Luksus Lodge 10.25.2010


Hei og Hopp. I dag er det jeg som har fått ansvaret for å skrive dagens blogg innlegg. Jeg skal prøve så godt jeg kan. 

Dagen begynte med at vi sto opp 07.00(ish) for og forflytte oss fra “verdens beste” Hostel. Det var vi alle kjempe glade for. Vi skulle nemlig på safari og hadde en kjempe langt tur foran oss. Trøtte og fortumlet satt vi oss i safari bilen med tom mage. Heldigvis fikk vi en banan til frokost. Etter vi hadde kjørt litt hadde vi et lite stoppe sted ved en stor suvenir butikk. Alle ble svindlet av alle de sleipe og pushi selgerne der. Det var morsomt. Jeg fikk kjøpt med meg et fint bilde og følte at jeg hadde gjort en god prute jobb før jeg skjønte at jeg hadde blitt lurt. Men sånn er det i Afrika J  Vi satte oss inn i bilen igjen med mange nye ting og kjørte videre. Etter langt om lenge og lengere en langt kom vi til en humpete vei, Vi Humpet opp og ned i bilen i litt over en time tenker jeg før vi ankom en masai landsby
Når vi gikk ut av bilen ble vi møtt av en masai guid som var kledd i masai klær(røde klær) Vi gikk en lite stykke mot landsbyen og ble møtt av en haug dansene(hoppende) masai menn som lagde en ring rundt oss. De kom så nærme at de brøt intimgrensene våre på høyt niva. Jeg tenkte med meg selv der jeg sto med en hylende og hoppende masai 5 cm fra fjeset at dette var ganske ukomfortabelt. Eivind ble tvunget til å ha på seg en morsom hatt lagd av en løve manke mens en masai sto ved siden av og blåste i et horn. Jeg måtte le av ansiktsuttrykket til vår kjære lærer. Vi gikk inn i landsbyen, der ble vi møtt av de dansende og syngende kvinnene i byen. Hele opplevelsen var egentlig ganske klein. Jeg måtte selvfølgelig på do og tisse for 1000.0000000 gang på turen. Jeg spurte guiden pent om de hadde do der. Han spurte meg om jeg måtte short eller long, noe som jeg tolket som tisse og bæsje. Så jeg sa short. Vi gikk rundt svingen, og der var jeg så heldig at jeg fikk tisse mellom to kumøkk hus. Jeg satt der og tittet litt rundt meg mens Marianne skjulte meg, god bless her!
Vi gikk litt videre og fikk titte litt i huset til en masai. Etter dette kom det noen høner, jeg ble redd og sprang til bilen. Hele opplevelsen i masai landsbyen var vell litt skuffende for de fleste. Det var så lite “ekte” og virket veldig innøvd for turistene. Synd og se hva dette flotte urfolket må gjøre for og få barna sine på skole og hva de har blitt til.
Vi kjørte videre for og komme oss til telt lodgen vi skulle bo på. Etter en kort kjøretur kom vi til et kjempe flott sted. Der skulle vi sove for natten. Jeg bodde i telt med Marianne. Teltene var sånn her: Fin veranda med flott utsikt, to kjempe deilige senger og et kjempe flott bad med dusj og badekar, do og vask. Det var luksus. Vi var kjempe glade for og endelig komme til et kjempe flott og deilig sted. Vi var der en times tid før vi skulle ut på safari J. Safari var kjempe kult. Vi så masse dyr. Sebra, giraff, bøffel, gnu, løve og flodhest var bare noen. Vi var alle helt i hundre og foto elevene knipset som narkomane. Jeg tittet og sto i sete på bilen selv om det ikke var lov, hihi.
Vi kjørte rundt i tre timers tid, vi hadde det super flott. Så kjørte vi til lodgen igjen. Vi fikset oss litt til middag og fikk en masai til og følge oss fra telte og til spise stedet (ja, det jobbet masaier der). Vi kunne nemlig ikke gå aleine for da kunne det komme løver og skumle dyr.
Vi spiste nydelig middag og meg og Marianne avsluttet kvelden med et bad i badekaret. Vi passet på og låse telt døra fordi apene rundt der har lært seg og åpne teltene. Men nå tar vi kvelden. Så sier jeg natta. Vi skal sove J Vi har til og med fått varme flaske!!
-          Ida Melanie

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar