torsdag 17. februar 2011

10.-17. februar

Hei! Naa har det skjedd ganske mye siden sist, saa jeg skal proeve aa faa skrevet litt om alt vi har gjort de siste dagene. Jeg sitter paa hotellets pc, saa beklager hvis det er slitsomt aa lese.

Den 10. februar skulle vi dra tilbake til det foerste hotellet vi bodde paa i Colombo, men de hadde selvfoelgelig leid ut rommene vaare til noen andre... Det var egentlig like greit, for det eneste hotellet i omraadet som hadde nok rom til oss var Grand Oriental Hotel, og der var det kjempefint! Vi fikk store senger, air condition, og ordentlig dusj! Skikkelig deilig aa faa vasket seg ordentlig etter en uke i varme, fuktige Galle. Dagen etter dro vi og besoekte et barnehjem, jeg tror Marianne skulle skrive om det, saa det faar dere sikkert hoere mer om senere.

13. februar sjekket vi ut fra Grand Oriental, satte oss i en minibuss og kjoerte avgaarde mot Maskeliya. Det ligger mye hoeyere enn Colombo, saa vi kjoerte ut paa landet og opp i fjellene, paa smale, bratte, svingete veier. Utsikten var helt fantastisk, asiatiske jungelkledde fjellsider er utrolig fine, og det var tebusker overalt. Vi sov en natt paa et gjestehus ved foten av Adam's Peak, og dagen etter var det mer kjoering paa smale veier. Vi dro og moette noen folk som driver med mikrofinans, og de tok oss med til en liten landsby der vi skulle sove hjemme hos lokale familier. De fleste sov to og to hos familiene sine, men jeg og Raymond sov alene. Det var litt skummelt syns jeg, var litt usikker paa om vi kom til aa forstaa hverandre, men det gikk faktisk veldig bra. Familien min, som bestod av mann, kone, datter og soenn, var kjempekoselige. Baade faren og datteren kunne en del engelsk, saa vi klarte aa prate litt med hverandre ogsaa. Utpaa kvelden fikk jeg middag av dem, det var en slags nudler, dhal og noen sterke, rosa kokosgreier. Det var veldig godt naar man blandet det sammen. Jeg proevde foerst aa spise med skje, men saa ville faren laere meg aa spise med fingrene saann som de gjoer. Det var ganske vanskelig foerst, og jeg griste masse, men etter hvert fikk jeg det faktisk til ganske bra. Etter middag kom det masse gjester paa besoek, jeg viste dem bilde fra Norge, og de syns det saa veldig rart ut med snoe. De syns ogsaa at vi nordmenn ser veldig gamle ut, og ble helt sjokkerte da jeg sa at jeg var 18. De trodde jeg var minst 30... Saa gikk vi og la oss ganske tidlig siden de staar opp ved soloppgang her (rundt 05:30-06:00). Sengen var steinhard, men jeg sov faktisk ganske godt, og dagen etter fikk jeg frokost foer vi dro tilbake til gjestehuset vi sov paa dagen foer. Jeg klarte selvfoelgelig aa paadra meg lopper denne natten, ikke overraskende siden jeg er en magnet paa alle mulige smaakryp som stikker og biter. Jeg ble til og med bitt av en ekkel larve saa det begynte aa bloe, visste ikke at det gikk an engang... Uansett var det virkelig en opplevelse aa bo hjemme hos en tamilsk familie for en dag, det var kjempegoey!

Den 16. gikk Eivind og Raymond opp Adam's Peak mens vi jenter tok igjen litt soevn fra natten foer, og saa stappet vi oss inn i en alt for liten bil og kjoerte til Kandy hvor vi er naa. Det er kjempefint her, sol og ca 25 grader, og i dag har vi vaert paa markedet. Vi blir vaerende i Kandy noen dager, og her skal vi blant annet se paa et tempel der de sier at de har en av Buddhas tenner, og saa skal vi besoeke et elefantsykehus og gaa paa det ordentlig store markedet. Det meste var nemlig stengt i dag fordi det er fullmaanedag, en helligdag for buddhistene her. Jeg gleder meg masse til alt vi skal gjoere fremover, tror det blir kult. Og saa faar vi kjoere masse tuk-tuk her, det er saa goey!

Haaper dere har det bra der hjemme, savner dere masse selv om det er kjempefint her ogsaa :)

- Gyrid

1 kommentar:

  1. Enda en fin oppdatering, herlig! Syns det er riktig så praktisk at du har lært å spise med fingrene, tenk så mye bestikkoppvask du sparer, for ikke å snakke om hvor miljøvennlig det er.

    Er fremdeles passe misunnelig på alle opplevelsene deres og håper resten av oppholdet blir like givende, dog med litt færre menneskespisende eklelarver, lopper og andre kryp.

    SvarSlett