lørdag 12. februar 2011

Oppsummering

Da var det min tur til å oppdatere litt :)
Vi begynner 09.02. Denne dagen hadde vi også et opplegg med Strømme stiftelsen. I dag kjørte vi i 2 1/2 time til opplegge med Strømme. Vi fikk informasjon om hva de gjør. Bl.a. oppfordrer folk til å dyrke sin egen te. Vi dro langt om ikke lenger til noen mennesker som bodde for seg selv høyt oppe i jungelen. Der de hadde laget sin egen te- hage. De var gjestfrie som de fleste her virker å være og vi ble tilbud hønning som så ut som godter og noe blad greier med frø inni som jeg selv valgte å takke nei til. Det er veldig spennende å bli tilbudt all slags mulige ukjente matretter, men det kan bli litt i det meste laget har i hvert fall jeg kjent. I hvert fall når en ikke er sikker på om magen kommer til å ta det imot eller ei.
Vi dro videre fikk besøke en gruppe kvinner som bodde langt ute i skogen. Vi måtte over en skummel hengebro for å komme til dem. De sorterte ut stenene i jorden som de dermed puttet oppi små plastikkposer. Deretter ble planten dyrket. De gjorde en god jobb og de hadde god peiling på hva de gjorde på. De var også veldig gjestfrie. Vi fikk lunsj av de (som en middag for oss). Ris, papadan og mye mer. De lokale latterliggjorde oss da noen av oss prøvde å spise med hendene. Jeg tror vi trenger litt mer trening..
Etter dette var vi innom et annet sted der de også laget te.
Så dro vi videre til en barneklubb der vi ble så og si kongelig mottatt. Det sto en mann og trommet og fire gutter med et fantastisk antrekk på seg og tok oss hjertlig imot med en flott rytmisk dans oppover dit vi skulle være. Da vi kom opp var det kjempe mange barn, store og små som. Barna selv stod fram og gjorde forskjellige ting som forskjellige dans og sang. Det var utrolig moro og spennende å ta del I :)
Klubben har en årlig plan der de har en plan for hver måned. Det kan være f. eks å lage pynt og forberede til høytider, besøke eldre og gi dem mat osv. Det var spennende å se, Etter all moro måtte vi ta kvelden da det begynte å bli veldig sent. Vi startet dermed den 2 1/2 lange bussturen hjem igjen til hotellet.
Vi hadde også blitt invitert til sjåføren vår denne kvelden, noe som ble litt vanskelig på grunn av en lang og og varm dag. Det ble til at Eivind, Raymond, Marianne og jeg dro til han og familien hans sent på kvelden. elleve/ halv tolv tiden. Det er veldig uvanlig at lokale her på Sri Lanka spiser mat senere enn rundt klokken åtte, så det var litt ubehagelig å måtte "trenge seg innpå" så sent om kvelden, men vi gjorde det likevel fordi han hadde så lyst på besøk av oss. Det var utrolig god mat å få og gjestfriheten deres er så utrolig stor. Vi hadde det veldig koselig på tross av at det kun var vi fire som spiste maten og vi fikk hilse på hans kone og datter som han vekket for besøket. Dette var også et minne for livet som vi skal ta med oss videre :)

Dette var alt for i kveld, nå må jeg nesten si natta <3
Janne :)

1 kommentar:

  1. I Bergen snør det, kan ikke si annet enn at jeg er litt misunnelig på alle opplevelsene deres her jeg gruer meg til å gå ut og måke snø!
    Ha en fortsatt fin tur med store og små inntrykk, gleder meg til neste oppdatering :-)

    Hilsen fra Gyrids mamma

    SvarSlett